High Priestess – Casting The Circle (Ripple Music / Suburban)

Koen Asaert    25 april 2020

High Priestess is een vrouwelijk heavy psychedelisch doom trio uit Los Angeles dat weelderige harmonieën met psychedelische verpletterende riffs en grooves combineert.

De band bestaat uit 3 muzikale hogepriesteressen, namelijk Katie Gilchrest op gitaar en zang, Mariana Fiel op bas en zang en Megan Mullins op drums. High Priestess werd gevormd in het voorjaar van 2016. De band bracht in juli 2017 een demo met vijf nummers uit die door pure mond-tot-mondreclame veel lovende kritieken kreeg. De band tekende bij Ripple Music en bracht een titelloos album uit in 2018. Na tours door de VS en Europa meldt High Priestess zich terug met hun nieuw worp “Casting The Circle”.

Casting The Circle tekent de magsiche cirkel, beginnend met trage rituele percussie, hypnotiserende bas en oosters klinkende gitaar. De mooie vrouwelijke chants roepen aarde, lucht, water , vuur en ook Om op. Pure en genezende energie, ten gunste van allen en ten nadele van geen, wil men bekomen. En dat is toch een mooi gebaar jegens de mensheid.

Het gekwelde en bedwelmende Erebus, genoemd naar de Oud-Griekse goddelijke personificatie van diepe duisternis en schaduwen en beheerder van de Onderwereld, lijkt een ode aan Erebus en vertelt over dode winters en verdoemde zielen en sluit af met de zon die bloed op de zee morst. The Hourglass hypnotiseert de luisteraar en houdt zowel een waarschuwing als een aansporing in.Laat het zand van het leven niet door je vingers glippen, laat je niet tegenhouden door angsten en loop niet weg van dat waarvan je houdt.

Het intense psychedelisch meesterwerk Invocation geeft kritiek op de aanbidding van monotheïstische goden, die men vrezen moet, en stelt als alternatief een soort van Satan voor. Maar dan wel de Satan die in elk van ons leeft. Wek dus die zogenaamde duivel zodat je zelf ontwaakt. Ave Satanas biedt betoverend mooie a capella zang. Het klinkt bijna als een ‘hemels’ vrouwenkoor, wat in deze context wel een vreemde opmerking is. Hoe dan ook is het een schitterend einde van een uitstekend album. Alleen jammer dat er niet meer songs op staan.

“Casting The Circle” is een uitstekend psychedelisch doom album, waarbij de 5 songs - de één al heel wat langer dan de ander – eerder magische rituele aanroepingen dan pure songs zijn. En net dat, maakt dit album zo interessant. High Priestess heeft mij alleszins betoverd.

Website / Facebook / Bandcamp