Various Artists – Women Of Doom (Desert Records / Blues Funeral / Suburban)

Koen Asaert    30 mei 2020

“Women of Doom” is een project dat is opgezet om de impact van vrouwelijke artiesten op heerlijke heavy doomrock te benadrukken, te erkennen en te vieren.

“Women of Doom” is een compilatie van originele nummers van enkele van de meest opwindende artiesten in riff-zware doom.en is volledig samengesteld uit geheel nieuwe tracks die exclusief voor deze release zijn opgenomen. Geweldige muziek is geweldige muziek, dus hoewel er geen onderscheid mag zijn tussen mannelijke en vrouwelijke muzikanten, weten we dat toch zo is. Daarom is het belangrijk om de creativiteit en zwaarte van badass vrouwelijke artiesten te benadrukken.

Voor alle duidelijkheid, dit album gaat niet over het seksualiseren van vrouwen in metal - dat zou een belediging zijn voor de waarden van de initiatiefnemers en de betrokken artiesten. Zware muziek is een krachtige kracht en sommige van onze favoriete zware muzikanten zijn vrouwen, dus wat is een betere tijd dan nu voor een album gewijd aan het talent en de kracht van deze fenomenale artiesten?!? Daarom gaat Women of Doom over het brengen van nieuwe muziek in de wereld door artiesten die we bewonderen, en zich richten op de inspiratie die ze creëren. Vrouwen inspireren vrouwen. Vrouwen inspireren iedereen. En de ultieme hoop is dat luisteraars worden geïnspireerd om instrumenten op te pakken, bands op te starten, liedjes te schrijven en de fakkel van heavy rock de toekomst in te dragen.

Nighthawk and Heavy Temple , zijnde Baron Lycan (songwriting en drums), Lord Paisly (gitaar) en de geweldige stem van bassiste Nighthawk, maken op Astral Hand een sterk indruk met hun klassieke doom met spacy progressive invloeden. Amy Tung Barrysmit van Year Of The Cobra begint op Broken met een onheilspellende piano. De song klinkt eerder als mooie betoverende darkfolk zoals Marissa Nadler of Chelsea Wolfe dan als zware doemrock. Besvärjelsen brengt op A Curse to be Broken een modernere variant van doom. Vrouw van dienst is zangeres Lea Amling Alazam, een naam die op een toverspreuk lijkt en wiens zang al even toverachtig is.

Mlny Parsonz van Royal Thunder bewijst op het pakkende A Skeleton is Born over een geweldige stem te beschikken. Ook dit is niet echt een doomnummer, maar wel een donkere genre-overschrijdende song die in meerdere alternatieve muziekcscenes hoog kan scoren. Frayle biedt op het magische Marrow uiterst mooie doemrock met engelengezang. The Otolith zweert op Bone Dust bij zware gitaarriffs, maar ook bij snerende violen. Het resultaat is een zalige trip die helaas veel te vlug voorbij is. Van viool stappen we over naar altviool bij Doomstress AlexisFacade , maar krijgen we ook breed uitgesmeerde gitaarlagen.

Deathbell met Lauren Gaynor als frontvrouw tonen op Coldclaw hoe je iemand met muziek kunt hypnotiseren. The Keening is het muzikale alias van Rebecca Vernon en zorgt met A Shadow Covers Your Face voor filmische instrumentale pianomuziek.Mlny Parsonz serveert op geheel eigen wijze Broke An Arrow als dessert en bonus; een ultieme hybride van dark folk, dark country, dark americana en dark pop.

"Women of Doom" komt minder zwaar en soms ook minder doomy uit de hoek dan ik verwacht had. Wel is dit een verzameling van verbluffende en verrukkelijke nieuwe originele nummers van creatieve vrouwelijke artiesten. Maar bovenal is dit een magistrale magsiche muzikale trip.

Dit verzamelalbum is beschikbaar op klassieke zwart en in beperkte oplage op green smoke vinyl-, cd- en digitale formaten, bij o.a. Desert Records, Blues Funeral en dankzij suburban ook bij de betere lokale (online) muziekwinkel.