Antler Early Years Volume 2

Van Muylem    16 maart 2024

Volume 1 kreeg een warm onthaal en bood een ruim aanbod aan op het vlak van genres en was daarnaast ook een mooie steekkaart van wat er in die periode werd uitgebracht. Na het beluisteren van Volume 2 heb ik de indruk dat ze een versnelling hoger schakeleden en nog meer kwaliteit aanbieden waarbij ze wederom een mooie mix van de verschillende genres aanbieden en tevens een mix van bekende groepen/tracks maar ook wel enkele groepen/tracks die dik de moeite zijn om te ontdekken. Fans van Belgische wave zullen smullen en voor hen is dit dan ook een must have. Daarnaast hebben ook de jonge ontdekkers hieraan een vette kluif, want dit is echt wel een stukje onvervalste geschiedenis aangeboden op een dienblad van goud! Geniet ervan en ja: het prijskaartje is democratisch (in tegenstelling tot wat je nu betaald voor een originele versie van sommige tracks).

The Scabs kent zowat iedereen als zijnde die oude rockers van toen, maar hier krijgen we toch wel een iets ander geluid te horen en is het duidelijk dat ze gaandeweg een andere weg insloegen. Is This Life heeft iets weg van ska met een laagje New Wave en een snuifje punk (in de vocals en de teksten). De backings klinken lekker strak en sterk! Ik vraag me af of ze dit nummer überhaupt nog wel live durven spelen, ik zou het alvast n.a.v. deze verzamelaar aandurven.

Nacht Und Nebel zou wereldberoemd worden met hun Beats of Love (en vele zouden het coveren), hier krijgen we een soort van funky Wave track met een basgitaar die je wel héél duidelijk hoort (net als de percussie): Arabian Town. Het refrein blijft wel hangen.

De eerste stapjes van Arbeid Adelt kent iedereen, maar ik ben er zeker van dat niet veel mensen dit nummer nog kennen: Pro Vita uit 1982? Deze track moest eigenlijk het Leuvense café Den Delper uit de rode cijfers helpen (dit geef ik even mee voor de geschiedenis). Marcel speelt hierbij duidelijk de rol van onruststoker en blijft iedereen uitdagen. Je hoort hier duidelijk de typische klank van de band en het prettig gestoorde element aka Marcel Vanthilt. Ik hoop dat ze destijds bij de VUB snapten wat Marcel hiermee wou bereiken (hij studeerde destijds aan de VUB).

De grootste klepper is ongetwijfeld de Limburgse cold wavers van Siglo XX met hun allerbekendste hit: Art of War (live ook bijzonder sterk gebracht). Ga hierbij nog eens lekker uit de bol, bij mij rolt er alvast een melancholish traantje over mijn wang nadat ik lekker heb staan meezingen (ik ben gelukkig alleen thuis opdat niemand dit hoeft aan te horen). Damn dit voelt nog eens lekker aan!

The Neon Judgement staat ook op deze schijf en deze keer met het historische Factory Walk. Luister nog eens lekker naar de piepende gitaar, de elektronische drums en de typische zanglijnen.

Kid Montana moest ik zelf even opzoeken maar bleek als snel dat dit eigenlijk het originele solo project van Jean-Marc Lederman is die later zou opduiken bij The Weathermen. Armoured Car heeft mede door de zang wel iets weg van Talking Heads met een fijn laagje Roxy Music. Hiermee sluiten we kant A af.

Kant B opent met het minder bekende Men 2n met A Transition gaan in de mix met Kraftwerk en voegen daar hun eigen New Wave sound aan toe waarbij de gitaren toch wel een fijne rol spelen. Het einde kent een coole climax.

1000 Ohm komt af met Station Hall die in het begin ietwat aan Kraftwerk doet denken, maar gaandeweg de zuivere New Wave kant uitgaat. U kent deze groep allicht enkel van A.G.N.E.S en dus ben ik maar al te blij dat ik nu eindelijk iets meer van hen hoor. Het refrein is catchy en bewijst dat ze destijds echt wel klaar waren om de wereld te veroveren. Misschien kunnen we nu eindelijk dit nummer wat meer horen?

Tank of Danzig met Tank Hymn is voor mij een onbekende en blijkt ook geen Belgische band te zijn, maar een Duitse. Antler nam deze band onder haar hoede en naar het schijnt was deze band destijds populairder in ons land dan in hun geboorteland. Ik hoor vooral veel percussie en een sax (zoals die destijds vaak werd gebruikt). Ik hoor iemand wel iets roepen/zingen, maar ga niet op zoek naar een tekst. Deze vreemde eend in de bijt is ook de minst goede, maar dat zegt veel over de kwaliteit van de rest van de groepen/tracks! Het doet me overigens ook een beetje denken aan Krautrock en aan dat genre verspil ik mijn tijd echt niet.

Company Of State brengt een cold wave versie van The Velvet Underground’sVenus In Furs. Hun cover leunt al bij al redelijk dicht aan bij het origineel. Laat u niet vastpinnen door het hypnotische gedeelte van deze track!

Hiroshima Mon Amour van Poésie Noire mocht hier zeker niet op ontbreken (ik heb overigens nog iets van hen liggen hier thuis, dus dat zegt wel iets over hoe goed ze destijds waren).De klank komt al bij al vrij modern over. Meteen weet ik ook weer waarom ik ze destijds zo goed vond. Het vocaal duo haalt alles uit de kast om hiervan een lekker sappig en dansbaar nummer van te maken! Lekker genieten! Pure klasse! Tik tak, tik tak! Zing gerust mee! Terwijl de tekst je meteen neerhaalt en met beide voetjes op de grond zet. Lekker dubbelzinnig!

Afsluiten doen ze met een andere bom: A Split-Second met de new beat hit: Colonial Discharge. Het valt me nog eens op vanwaar het nummer Kissvan London After Midnight de mosterd haalde en ja als je een beetje verder gaat zoeken kom je zelfs uit bij Nine Inch Nails met Closer! Soit, ik dwaal wat af en wil echt wel dat dit nummer alle eer krijgt die het verdient: dit is een loeiharde hit die hen op de wereldkaart wist neer te zetten! De band is overigens nog steeds actief en klinkt nog steeds vet en scherp! Het vuur en de gensters spatten er nog steeds van af!

Ik moet de samensteller van harte bedanken en kijk keihard uit naar meer! Ik hoop echt dat nog veel meer mensen hiervan de smaak zullen te pakken krijgen en wie weet krijgen we “une nouvelle vague”? Dit is dus een must have en ik zeg het hierna echt waar niet meer!

Wie overigens de LP koopt krijgt er nog wat sappige verhaaltjes bij van de hand van bovenstaande artiesten, wat het nog interessanter maakt!

Antler "Early Years" Volume 2 | Antler Records (bandcamp.com)

Eerder besproken: