MANNTRA – Kreatura (NoCut Entertainment/ Suburban)

Koen Asaert    24 januari 2023

De muzikale reis van MANNTRA begon 10 jaar geleden. De 4 Kroaten kennen elkaar al sinds hun kindertijd en combineren vakkundig traditionele invloeden van hun vaderland met harde metal riffs en een venijnige industrial sound.

De mannen rond zanger Marko M. Sekul, die ook optreedt als producer van de band, zijn altijd aan het werk met hart en ziel, passie en absolute perfectie. Door de verschillende muzikale achtergronden van de individuele bandleden stelt MANNTRA zichzelf geen grenzen.

Het album begint veelbelovend met Volkov, een in het Engels gezongen epische power metaltrack. Wat me ook reeds opvalt is het sterke vrouwelijke (backing)voccalsduo. Deze zangeressen verdienen eigenlijk veel meer dan een anonieme vermelding in kleine lettertjes in het booklet. De namen zijn voor mijn verslechterende ogen zelfs onleesbaar. Dus graag eerherstel en een permanent plekje in de band voor deze dames.

Nightmare zet je met zijn industriële intro op de verkeerde voet. Deze prachtige song zou een ideale kandidaat zijn voor het Eurovisie Songfestival. Het klinkt zowaar als Go_A, de succesvolle Oekraïnse electrofolk band, maar dan met toevoeging van elektrische gitaren en mannelijke stemmen. Eerlijk gezegd, vind ik dit zelfs beter klinken dan Go_A. De stemmen klinken mij aangenamer in de oren en het electrogedeelte is meer industrial dan techno-electro.

Tanz zet die industrial folk metal richting verder. Dit is een degelijke song, die zeker niet op de live-setlist mag ontbreken, maar blijkt toch een stuk minder geniaal dan het vorige nummer. Ook Devour is een degelijk nummer , maar dan eerder in traditionele industrial metal stijl. Het Engels-en Duits gezongen Königsmord biedt een geslaagde mix van Neue Deutsche Härte en Mittelalterrock met stuwende gitaren, vrolijke elektronische elementen en folky refreinen en is catchy as hell.

Black blijkt duidelijk de gevoelige ballad van dit album en doet me denken aan de songs uit “Melodies In Black” van Mono Inc.. De korte instrumentale titeltrack Kreatura kent een spannende opbouw en vormt zo een bruggetje naar de symfonische metalknaller Silvermoon. Not Guilty serveert appetijtelijke alternative metal. Dit zou, met enig geluk, een radiohit kunnen worden op Willy. Oblivion brengt, op vakkundige wijze, wat vroeger gothic metal werd genoemd. Secret kent veel invloeden van uiteenlopende labelgenoten als Mono Inc., Heimataerde, MajorVoice en Hell Boulevard. So Ist Das Leben feat. Micha In Extremo sluit het album af met een knappe Duitstalige ballad, een mengeling van schlagereske Deutschrock à la Matthias Reim en folky Mittelalterrock.

Het Kroatische MANNTRA Sloopt met “Kreatura” de schotten tussen verschillende genres. De groep speelt een soort van industrial folk metal met uitstapjes naar symfonische, gothic, alternative en power metal. De band, ondersteund door 2 sterke zangeressen, heeft van “Kreatura” een gevarieerd en uiterst interessant album gemaakt.